Hiilineutraali Padasjoki ja energia-asiat

Hiilineutraali Padasjoki, Hinku

Kohti hiilineutraalia kuntaa -hanke käynnistyi vuonna 2008 viidessä kunnassa, joista yksi oli Padasjoki. Tällä hetkellä hankkeessa on mukana jo yli 80 Hinku-kuntaa, jotka ovat sitoutuneet päästövähennyksiin kasvattamalla uusiutuvan energian käyttöä ja parantamaan energiatehokkuutta.

Hinku verkoston tavoitteena on ”Tavoitteena 80 % päästövähennys vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta. ”

Kunnat pyrkivät vähentämään kasvihuonepäästöjään parantamalla energiatehokkuutta ja lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä. Kunnat kannustavat myös paikallisia yrityksiä ja asukkaita ilmastotekoihin. Tutkijat, asiantuntijat, yritykset, virkamiehet, päättäjät ja kuntalaiset ideoivat ja räätälöivät yhdessä ratkaisuja, joilla voidaan vähentää etenkin liikenteen, asumisen ja kulutuksen päästöjä.

Energia-asiat

Motiva koordinoi valtakunnallista kuluttajien energianeuvontaa Suomessa. Motivan sivuilta saat tietoa ja opastusta asumiseen, rakentamiseen ja remontointiin, lämmitystapavalintoihin sekä liikkumiseen liittyvistä kestävistä ratkaisuista.

Pappilanmäen aurinkovoimala

Pappilanmäen koulun oma 10 kW aurinkovoimala asennettiin lokakuun lopussa vuonna 2015. Järjestelmä koostuu 32 aurinkokennosta, joista jokaisen teho on 315 wattia. Paneelit tuottavat sähköä älykkäästi kahden ryhmissä. Hankinta toteutettiin neljän kunnan yhteishankintana, jossa mukana olivat myös Asikkala, Mynämäki ja Laitila. Hankinta toteutettiin leasing-mallilla, mikä mahdollisti aurinkosähkön hankkimisen ilman suurta investointia tai muutoksia käyttöbudjettiin.

Järjestelmä on mitoitettu niin, että kaikki sen tuottama sähkö kuluu koulun omaan käyttöön ilman energian varastoinnin tarvetta, jolloin saatava hyöty on maksimaalinen. Jo ensimmäisten käyttökuukausien aikana oli havaittavissa, että paneelien asennuspaikka on erinomainen tuotannon kannalta. Järjestelmän voi odottaa tuottavan vuodessa jopa yli 8 000 kWh puhdasta sähköenergiaa koulun käyttöön.

Siirry takaisin sivun alkuun